
Program Młodzieżowych Liderów Profilaktyki Uzależnień i Promocji Zdrowia
Ogólne cele programu
- 
Przeciwdziałanie uzależnieniom oraz promocja zdrowia.
 - 
Kształtowanie postaw prozdrowotnychi prospołecznych wśród młodzieży.
 - 
Tworzenie przez młodzież w swoim środowisku lokalnym swoistego lobby na rzecz zdrowego, wolnego od substancji chemicznych stylu życia.
 - 
Uwrażliwienie młodych ludzi na kłopoty innych osób oraz zdobycie przez nich podstawowych umiejętności udzielania pomocy w sytuacjach problemowych.
 - 
Wzmacnianie norm i wartości społecznych.
 
Odbiorcy programu
Program adresowany jest głównie do młodzieży gimnazjalnej i szkół ponadgimnazjalnych oraz starszej, chcącej w przyszłości pełnić rolę LIDERA profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia w swoich grupach rówieśniczych oraz zdobyć status Młodzieżowego Lidera Promocji Zdrowia.
Głównym motywem zaangażowania się w działania profilaktyczne, wg. badań ankietowych przeprowadzonych z grupami liderskimi z lat ubiegłych, jest chęć pomocy innym oraz zainteresowanie uczestników własnym rozwojem.
W zajęciach uczestniczyć może młodzież w wieku od 14 do 22 lat z różnych środowisk szkolnych, akademickich itp.
Zajęcia w grupach mają charakter dobrowolny. Uczestnikom prezentowana jest oferta programowa. Program nie obejmuje pracy z osobami zażywającymi środki psychoaktywne!
Pozostali odbiorcy
Program nastawiony jest na współpracę:
- 
z zainteresowanymi rodzicami, którzy zgłoszą się o pomoc, poradę lub informację,
 - 
z kadrą pedagogiczną (nauczyciele, pedagodzy itp.)
 - 
z przedstawicielami organizacji rządowych i pozarządowych pracującymi z młodzieżą.
 
Opis programu
I – warsztaty szkoleniowe 1x w tygodniu po 2 godziny (oprócz ferii zimowych i wakacji], w zależności od możliwości finansowych ogranizacji w okresie wakacyjnym – planowany obóz szkoleniowo-integracyjny /turnus 1 tygodniowy /, na którego realizację przewidziano 30 godzin zajęć. Letni Obóz Liderów dotyczyć będzie doskonalenia i pogłębiania wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie I etapu, a także warsztat pracy kontaktu indywidualnego z osobami potrzebującymi pomocy oraz warsztat intensywnej pracy własnej: trening intrapersonalny i interpersonalny.
II – praca profilaktyczna liderów w środowiskach (happeningi, akcje masowe, programy party workers i street workers, edukacja rówieśnicza, kolportaż materiałów edukacyjnych)
Podstawowym środkiem do osiągnięcia założonych celów jest przekazanie uczestnikom programu, wiedzy i umiejętności dotyczących mechanizmów powstawania szkód zdrowotnych i psychospołecznych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz radzeniu sobie z problemami życiowymi i emocjonalnymi.
Zadania
- 
Promowanie zdrowego stylu życia w środowisku młodzieżowym, bez odwoływania się do substancji chemicznych.
 - 
Dostarczenie rzetelnych informacji o zagrożeniach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz sposobach zapobiegania uzależnieniom.
 - 
Zdobycie przez młodzież umiejętności interpersonalnych, psychospołecznych.
 - 
Zdobycie umiejętności udzielania pomocy swoim rówieśnikom.
 
Spodziewane efekty
- 
Podwyższenie poczucia własnej wartości młodzieży.
 - 
Wykształcenie umiejętności społecznych, interpersonalnych.
 - 
Dostarczenie wiedzy o uzależnieniach.
 - 
Promowanie zdrowego stylu życia (bez środków chemicznych).
 - 
Nawiązanie i kształtowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami.
 - 
Przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności w grupach rówieśniczych (tzw. edukacja rówieśnicza).
 - 
Rozwój zainteresowań.
 - 
Zdobycie umiejętności odmawiania i zachowań asertywnych.
 - 
Zdobycie umiejętności udzielania pomocy poprzez rozmowy pierwszego kontaktu, rozmowy motywacyjne, wskazanie placówek specjalistycznych dla osób zainteresowanych
 
Metody i techniki pracy
- 
mini wykład
 - 
burza mózgów
 - 
drama
 - 
dyskusja panelowa
 - 
wizualizacja
 - 
sondaż opinii
 - 
opowiadanie o swoich przeżyciach
 - 
praca w małych grupach
 - 
praca w parach
 - 
praca indywidualna
 - 
dyskusja
 - 
rysunek
 
Ewaluacja programu
- 
wewnętrzna
 - 
ankiety ewaluacyjne dla uczestników
- 
przed przystąpieniem do Programu:
 - 
w trakcie trwania
 - 
post factum
 
 - 
 - 
sondaż opinii
 - 
obserwacja uczestnicząca
 
Etap I - Udział młodzieży w XIV sesjach Warsztatowych
Proponowane bloki tematyczne
Czas trwania 1 sesji: 2 godziny
SESJA I – Moje uczestnictwo w grupie. Integracja, ustalenie praw i zasad.
SESJA II – Tworzymy grupę. Nawiązanie bliższych kontaktów oraz lepszego poznania się.
SESJA III – Ty i ja – jak rozmawiać. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się. Podstawowe informacje na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
SESJA IV – Postrzeganie siebie, rozpoznawanie własnych potrzeb. Wzmacnianie samoświadomości oraz pozytywnego obrazu samego siebie.
SESJA V – Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów i podejmowanie decyzji.
SESJA VI – Asertywność, sztuka odmawiania, indywidualność czy konformizm?
SESJA VII – Świat nastolatka – tendencje rozwojowe, kryzysy. Pomoc w kryzysie.
SESJA VIII – Pojęcie Zdrowia i Promocji Zdrowia. Rola liderów młodzieżowych w kształtowaniu wzorców zdrowego stylu życia.
SESJA IX – Wprowadzenie do tematyki uzależnień. Poznanie podstawowych pojęć, identyfikacja środków psychoaktywnych (nielegalnych i legalnych), przedstawienie mechanizmów psychologicznych oraz faz uzależnienia.
SESJA X – Mity dotyczące używania środków psychoaktywnych (stereotypy oraz fakty). Nastolatek zdrowy – nastolatek uzależniony. Konsekwencje zdrowotne, psychospołeczne.
SESJA XI – Wpływ grupy rówieśniczej na decyzje dotyczące ich używania. Prawo
 a narkotyki. Formy pomocy specjalistycznej.
SESJA XII – Trening umiejętności udzielania pomocy. Rozpoznawanie problemów rówieśników. Działania motywacyjne, informacyjne, edukacyjne.
SESJA XIII – Ryzykowne zachowania wynikające z bycia pod wpływem narkotyków a zakażenie wirusem HIV oraz chorobami przenoszonymi drogą płciową.
SESJA XIV – Podsumowanie zrealizowanego Programu. Uroczyste wręczenie certyfikatów.
Etap II - Wdrażanie zdobytej wiedzy i umiejętności przez liderów młodzieżowych w środowisku lokalny poprzez
- 
Prowadzenie przez liderów grup edukacyjnych, wsparcia (pod kierunkiem superwizora).
 - 
Prowadzenie działań z zakresu doradztwa rówieśniczego (poradnictwo), wsparcia w swoim najbliższym środowisku (monitorowanie działań).
 - 
Organizacja happeningów, akcji profilaktycznych, otwartych debat, itp. (przy współudziale instytucji, lokalnych mediów, organizacji, itp.).
 - 
Włączania przez liderów do działań profilaktycznych osób (młodzieży) ze swoich środowisk rówieśniczych.
 - 
Wskazywanie alternatywnych form zabawy oraz sposobu spędzania czasu wolnego (pozytywna presja rówieśnicza, bezpiecznie rozwijające propozycje na nudę, efektywnie wykorzystany nadmiar wolnego czasu).
 - 
Udzielanie informacji dotyczących specjalistycznych form pomocy (środowiskowej, terapeutycznej, socjalnej, grup wsparcia, itp.), oraz adresy placówek, w których świadczone są tego typu usługi.
 
