Szkolna interwencja profilaktyczna
Szkolna Interwencja Profilaktyczna to program, który służy przygotowaniu szkół i nauczycieli do podejmowania działań wobec uczniów sięgających na terenie szkoły po substancje psychoaktywne lub mających problemy z dostosowaniem się do panujących w szkole norm i zasad.
Do kogo adresowany jest program?
-
rady pedagogiczne szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych;
-
nauczyciele, którzy chcą prowadzić działania interwencyjne wobec uczniów;
Cele interwencji profilaktycznej
Z perspektywy ucznia z grupy ryzyka: zapobieganie dalszemu używaniu substancji psychoaktywnych przez ucznia poprzez podejmowanie przez szkołę działań interwencyjnych z udziałem rodziców i nastawionych na udzielenie pomocy oraz wsparcia, które polega na:
-
utrzymaniu więzi z dzieckiem,
-
nawiązaniu przez szkołę współpracy z uczniem i rodzicami,
-
udzieleniu wsparcia rodzicom ucznia w rozwiązywaniu problemu.
Z perspektywy społeczności szkolnej: zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych przez uczniów poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji, które umacnia obowiązujące w szkole zasady i normy.
Składa się na to:
-
wprowadzenie zmian o charakterze systemowym,
-
podjęcie decyzji przez radę pedagogiczną o stosowaniu metody interwencji w szkole,
-
budowanie motywacji nauczycieli do rozwijania ich kompetencji zawodowych.
Sposób realizacji programu
SZKOLENIE REALIZOWANE JEST W DWÓCH ETAPACH:
ETAP I – 4-godzinne szkolenie dla rady pedagogicznej
Cele
-
budowanie przekonania, że metoda interwencji może być przydatna,
-
rozpoczęcie dyskusji na temat celów, założeń i przebiegu działań,
-
wyłonienie nauczycieli, którzy zostaną przygotowani do prowadzenia działań interwencyjnych.
Zagadnienia poruszane na szkoleniu:
-
cele i schemat postępowania interwencyjnego wobec ucznia sięgającego po środki psychoaktywne,
-
podstawy prawne interwencji profilaktycznej w szkole,
-
wiedza na temat substancji psychoaktywnych,
-
znaczenie i zasady dobrej współpracy w gronie pedagogicznym.
ETAP II – 12-godzinne szkolenie dla wybranych nauczycieli